Stapels vuile vaat, kopjes verspreid over elk oppervlak en een gemorste rode wijn (of twee). De nachtmerrie na ieder feestje. Maar laat het je niet weerhouden om toch die party van de eeuw te geven, nu het eindelijk weer kan! Ik vroeg mensen die graag een feestje geven hoe zij zich voorbereiden op de day after. Dit is hoe zij opruimen een fluitje van een cent maken.
1. Heilig tafelkleed
Hoewel de details in een tafel hem uniek maken, zijn die groeven en scheuren vaak de ongewenste gastheren van eten en drinken. Tafelkleden zijn leuk, hebben een thema en zijn snel op te halen en te wassen.
2. Maak een noodpakket klaar
Hoe beter het feest is, hoe groter de kans dat er iets breekt of morst. Daarom is het aan te raden om beproefde vlekken verwijderaars in te slaan voordat je party begint, zoals zout, frisdrank en citroen.
3. Leeg vooraf de vaatwasser
Een ding dat gegarandeerd je ‘clean as you go’-plan van de avond verpest, is een volle vaatwasser. Zorg ervoor dat je vaatwasser leeg is voordat de gasten arriveren, zodat je niet alles hoeft uit te laden om de vuile spullen erin te doen.
4. Zet de bar buiten
Als het buiten warm is, want niemand wil een biertje pakken in de vrieskou, kun je e bar buiten opstellen. Hierdoor blijft het geknoei buiten, en beland het niet binnen in huis op je vloeren, tapijten en vloerkleden. Als het hartje winter is, plaats dan de bar op een oppervlak dat gemakkelijk schoon te maken is. Of lege een stuk zeil neer.
5. Houd vuilniszakken in het zicht
Als gasten niet weten waar ze hun spullen moeten weggooien, kunnen ze je niet helpen, zelfs als ze dat willen.
6. Extra vuilniscapaciteit
Voor grote feesten moet je waarschijnlijk minstens één keer het vuilnis buiten zetten tijdens de festiviteiten. Minimaliseer het gedoe door extra zakken te bewaren direct naast de prullenbak. Dit maakt de afvalbak direct klaar voor gebruik met een nieuwe zak om de vuilnisbak keer op keer te vullen. Om the day after al het afval kwijt te kunnen, kun je een extra afvalbak huren overwegen.
7. Schenk glazen in alleen als gasten arriveren
In plaats van voor iedereen steeds glazen in te schenken, gebruik ik waar mogelijk graag een glazen drankdispenser. Dit maakt het makkelijker voor mensen om hun eigen drankje te kiezen en voorkomt dat glazen (die niet gebruikt gaan worden) vies worden. Ook blikjes en bierflessen zijn een handige uitkomst.
8. Serveer geen rommelig eten
Het is simpel: hoe minder rommelig eten wordt geserveerd, hoe minder rommel je hoeft op te ruimen. Zorg daarom voor hapklare porties die gasten in hun mond kunnen stoppen en pas op met sauzen, dipsauzen of andere "zelfgemaakte" maaltijden die tot morsen kunnen leiden.